Pixbo Wallenstams Akademi får en ny fystränarstab

13 juli 2017 23:00
PW Akademi

Pixbo Wallenstams Akademi Herrar är i full gång med försäsongsträningen. Inför säsongen 2017/2018 har herrarnas Akademi fått en egen fysledarstab bestående av Nathalie Andersson, Amanda Insgård och Jannike Andersson.

De är alla tre utbildade fystränare och redaktionen fick chansen att ställa några frågor till tjejerna.


Hej där Nathalie, Amanda och Jannike! Väldigt kul att PW Akademi har fått en egen fystränarstab. Kan ni kort beskriva vilka era specialområden är inom fysträningen?

Nathalie: Hiit-träning (högintensiv intervallträning) är den träningsform jag själv körde när jag var aktiv samt basövningarna på gymmet. Det är något jag absolut förespråkar då det är viktigt att variera med både styrka och flås. Även individanpassa träningarna utefter varje individs förmåga och utvecklingsområde är viktigt, samt att killarna vet om varför de har försäsong.

Jannike: Jag har en förkärlek till basövningar i gymmet och effektiva övningar såsom Burpees. Att blanda flås med styrka är absolut det område jag slår ett slag för. Det är viktigt att se vad varje individ behöver för specifik träning för att bli en bättre innebandyspelare. Självklart kan och ska alla träna i grupp och team under försäsongen för lagkänslan men man får heller inte glömma att alla är individer och har olika förutsättningar inför en ny säsong, om det är så ålder, erfarenhet och genetik. Så att individanpassa fysträningen helt enkelt och att man förstår syftet med varför vi gör specifika pass.

Amanda: Jag är med för att köra yoga med killarna. Yoga är en jättebra träningsform att kombinera med en explosiv sport som innebandy. Jag själv började med yoga som ett komplement när jag tävlade i sprint för att bli smidigare och starkare. I yogan jobbar vi förutom med de stora muskelgrupperna även med de små som kan vara svårt att komma åt via annan träning, detta gör yogan till en effektiv träningsform när man kommer till att förebygga skador.

Varför är försäsongsträningen så viktig?

Nathalie: Försäsongsträningen är väldigt viktig för att lägga grunden till muskeluppbyggnad och att förebygga skador. Det är basen till hur mycket killarna orkar på innebandyplanen. Även teamkänslan är viktig där de pushar varandra och utmanar varandra i olika övningar.

Jannike: För att få en rolig säsong och inte falla på att orken inte finns. Innebandy är något bland det roligaste grabbarna vet. Att då falla på att orken inte finns i en viktig match är något varken jag eller tränaren vill höra. Men såklart, den viktigaste aspekten är att undvika skador.

Amanda: Spelarna bygger under försäsongen upp sin uthållighet, styrka och smidighet för att ha möjlighet och ork att prestera på topp samt att hålla sig skadefria under hela säsongen. Under försäsongen har vi även mer tid att lägga ner på denna typ av träning medan man under tävlingssäsong fokuserar mer på vad man ska göra på planen.

Vad tycker ni att innebandyspelare behöver utveckla mest inom fysområdet?

Nathalie: Snabbheten och rörligheten är viktig, det blir mycket korta start och stopp samt att bli stabil i närkamperna på planen.

Amanda: Som yogainstruktör kan jag tycka att innebandyspelare generellt är lite stela, att vara både smidig och flexibel i kombination med stark och snabb blir en spelare med stora förutsättningar.

Jannike: Snabbheten, men också bygga upp stabiliteten då det är många snabba vändningar och en del närkamper.

Till sist. Vad föredrar ni? Ett Murph Crossfit pass (springa 1,6 km, därefter 100 chinups, 200 armhävningar och 300 knäböj, sedan 1,6 km löpning) eller ett tufft Bikram Yoga 90 min pass i 55 graders värme?

Jannike: Murph Crossfit pass alla dagar i veckan.

Amanda: Hade absolut valt yogan.

Nathalie: Murph Crossfit pass helt klart.

Vi tackar tjejerna för intervjun och önskar lycka till inför den kommande säsongen.

Läs mer om Pixbo Wallenstams Akademi (PW Akademi) här.