14 Okt 2 matcher

Pressmeddelande: Årets Star Camp stipendiater är utsedda - grattis Nowa och Oscar

10 april 2018 19:00
Star Camp

Från och med 2012 delar Pixbo Wallenstam Innebandy varje år ut Star Camp stipendier till två lovande ungdomsspelare, en tjej och en kille. Årets stipendier tillfaller Nowa Veteläinen Lindgren och Oscar Hjort. Nowa spelar i föreningen Trollhättans FF och är född 2005. Oscar spelar i IK Zenith och är född 2004. Stort grattis säger vi till båda kandidaterna.

– Star Camp stipendiet delas ut till unga spelare som brinner för sin idrott. Det räcker emellertid inte med att vara duktig på innebandyplanen för att bli en stipendiat, man måste också vara en god lagspelare och bra kamrat vid sidan av planen, säger styrelsens elitansvarige Kalevi Pessi.

Det har varit ett stort antal nomineringar i år. Det finns många starka kandidater bland de nominerade. Pixbo Wallenstam Innebandys styrelse har slutligen utsett årets stipendiater.

– Nowa Veteläinen Lindgren och Oscar Hjort uppfyller kriterierna mycket väl och är två mycket lovande innebandyspelare och samtidigt glädjespridare och goda lagkamrater, säger Kalevi Pessi.

Nowa Veteläinen Lindgren spelar i föreningen Trollhättans FF och är född 2005. Hon brinner för sporten otroligt mycket och har spelat innebandy sedan hon var fem år. Så fort hon kommer hem från skolan är det klubba och boll som gäller. Nowa har alltid spelat med ett pojklag, där killarna är 1-2 år äldre och gör det fortfarande idag. De har vunnit serien två år i rad och Nowa har varit i topp fem i poängligan båda åren. Hon har en otrolig spelförståelse, teknik och är snabb som en vessla, finns ingen rädsla för att möta större spelare.

Oscar Hjort spelar i IK Zenith och är född 2004. Med sin entusiasm lyfter han laget även i de mest utsatta lägena. Aldrig ett ont ord till eller om sina lagkamrater. Aldrig något gnäll mot domare, medspelare eller lagkamrater. Med sitt kroppsspråk uttrycker han en stark vilja att få ut det mesta av alla i laget på ett positivt sätt. Han är lyhörd, analytisk och fokuserad. Ett föredöme i stort och smått. Har en vilja att alltid göra saker lite bättre. Brinner för innebandyn och ställer alltid upp, även på kort varsel. Bär kaptensbindeln med stolthet och föregår med gott exempel i alla situationer.

Stipendiet innebär bland annat en plats på årets Star Camp-läger och tillfälle att träna med Pixbo Wallenstams SSL-lag.

Kalevi Pessi anser att det är oerhört viktigt att lyfta fram talangerna inom innebandyn.

– Det finns många fantastiska unga talanger inom innebandyn och det är viktigt att vi ger dem uppmuntran och utmaningar för fortsatt utveckling inom sin idrott. Pixbo Wallenstam har därför instiftat Star Camp stipendiet för att uppmärksamma just unga talanger som också är bra lagkamrater.