21 Dec 2 matcher

Pressmeddelande: Pixbo Wallenstam, IBK Göteborg och Lindås anmäler sina lag till nya ligan PFL

9 februari 2019 14:30

Pixbo Wallenstam Innebandy, Lindås Rasta IBK och IBK Göteborg anmäler sina elitlag på dam- och herrsidan till den nya ligan Premier Floorball League (PFL) till säsongen 2019/2020.

I slutet av veckan beslutade de tre Göteborgsklubbarna att anmäla sina elitlag till den nya ligan Premier Floorball League inför säsongen 2019/2020. De lag det gäller är Lindås Rasta IBK:s herrlag, IBK Göteborgs damlag och Pixbo Wallenstams dam- och herrlag.

Från Lindås Rasta, IBK Göteborg och Pixbo Wallenstam Innebandy.

...

– I grunden handlar det om att vi klubbar anser att vi bedriver en fantastiskt sport som har större utvecklingspotential än förbundet har lyckats generera. Vi vill därför vara med och bidra med den kunskap klubbarna besitter. Det finns ett stort engagemang att vilja stärka sporten och ligan, säger Åsa Kalentun, ordförande i Lindås Rasta IBK.

Beslutet att anmäla sig till den nya ligan har föregåtts av en långsträckt förhandling mellan elitlagens intresseorganisation Föreningen Svenska Superligan och Svenska Innebandyförbundet.

Ligan är ett resultat av att förhandlingarna avbröts på initiativ av Svenska Innebandyförbundet i slutet av förra året. Samtliga tre klubbar är entusiastiska över den nya ligan samtidigt som de anser att det är beklagligt att tillräcklig vilja saknats för att komma till en lösning inom rimlig tid.

– Vår ambition och vilja har hela tiden varit att göra denna transformation tillsammans med förbundet. Att den nya ligan ligger utanför förbundet är olyckligt för svensk innebandy, säger Niklas Sjöström ordförande IBK Göteborg.

Klubbarnas önskan är att den nya ligan så fort som möjligt ska finnas med under specialförbundet SIBF och Riksidrottsförbundet.

– Vi har ett ansvar mot svensk innebandy att skapa ekonomiska förutsättningar för såväl bredd- som elitidrott. PFL och möjligheten till rådighet avseende rättigheterna ger svensk innebandy en rättvis chans att utvecklas långsiktigt och ansvarsfullt, säger Fredrik Löfgren, ordförande Pixbo Wallenstam.