12 Apr 2 matcher
27 Apr 2 matcher

Pressmeddelande: Rikard Jonsson blir ny sportchef för Pixbo Wallenstams herrar

9 april 2018 14:00

Pixbo Wallenstam förstärker organisationen kring sitt herrlag i Svenska Superligan med en ny sportchef, Rikard Jonsson. Han kommer närmast från föreningens akademi och har själv spelat innebandy under många år på elitnivå i bland annat Jönköping och Pixbo Wallenstam.

Pixbo Wallenstam har utsett Rikard Jonsson till ny sportchef för herrlaget i Svenska Superligan. Rikard har ett förflutet som elitinnebandyspelare i högsta serien i Sverige och i Schweiz. Han har också under tjugo år varit med och byggt upp varumärket Salming där han de sista nio åren har varit VD för Salming Hockey AB.

Rikard har stor erfarenhet av att arbeta med spelare och lag på elitnivå internationellt vilket kommer att stärka Pixbo Wallenstams verksamhet. Han har också det senaste året varit engagerad i föreningens akademi.

– Med Rikard som ny sportchef markerar vi starten på en ny satsning som Pixbo Wallenstam gör på herrsidan. Målet är att vara ett stadigt lag topp fyra över tid och vinna föreningens nästa SM-guld på herrsidan, säger Pixbo Wallenstams elitansvarige Kalevi Pessi.

Rikard själv ser fram emot sitt nya uppdrag.

– Sportchefsrollen i sig är helt ny för mig, men som i alla organisationer och lag handlar det om att hitta rätt mix av människor som vill bidra och nå samma mål. Människor måste må bra och känna förtroende för att prestera maximalt. Jag har under mina år på Salming Hockey haft förmånen att förhandla med spelare i världens bästa hockeyliga (NHL). En erfarenhet som kommer att bidra till att nå våra mål på kort sikt men även på lång sikt i framtiden.

Rikard tror starkt på det nuvarande laget och dess potential att utvecklas.

– Det är en spännande mix av erfarenhet, ungt och gammalt där det finns en stor potential att fortsätta att utvecklas som lag utifrån lagets prestation under grundserien den gångna säsongen.

Pixbo Wallenstams herrlag går nu in i en spännande utvecklingsfas säger ordförande Jan Inge Forsberg.

– Vi har redan en bra stomme att bygga vidare på och varje år framöver kommer vi att krydda med unga talanger. Inte minst internationella sådana. Rikard, med sin breda internationella erfarenhet är helt rätt person att ta sportchefsrollen i detta arbete, säger Jan Inge Forsberg.