Unikt rättighetsavtal – Expressen, Bonniers lokala varumärken och NTM sänder Svenska Superligan

Publicerad: 2020-06-17
SSL DAM/HERR
Nu är det klart var världens bästa innebandy livesänds de kommande fem åren. Expressen, Bonniers lokala varumärken och NTM:s lokala mediehus kommer att sända samtliga matcher i Svenska Superligan (SSL) för damer och herrar – med start i höst.

– Samarbetet är starkt, nytänkande och långsiktigt med en tydlig gemensam avsiktsförklaring om att utveckla den totala SSL-upplevelsen, säger SSL:s vd Jörgen Lindgren.

NTM (Corren, Upsala Nya Tidning m fl), Expressen och Bonniers lokala varumärken (fd Mittmedia, Hall Media och HD/Sydsvenskan) gör en satsning på livesänd sport. I söndags var det premiär för den nya livesporttjänsten SportExpressen Play, då det sändes över 20 matcher från fotbollsligorna Ettan och Elitettan. Nu presenteras den största rättigheten hittills i satsningen: Världens bästa innebandyliga, Svenska Superligan, kommer att sändas hos NTM, Expressen och Bonniers lokala varumärken de kommande fem säsongerna (2020-2025) med start i slutet av september. Det nyligen signerade avtalet handlar om det största rättighetsavtal som SSL någonsin har skrivit.

– Wow! Att få äran att sända och jobba med en liga som är världsledande inom sin sport är en dröm som går i uppfyllelse, säger Mattias Wallström, livesportansvarig på Bonnier News, där bland annat Expressen ingår.

SSL har tidigare sänt alla matcher själva via SSL Play, plus att en del av matcherna har sänts hos Discovery. Nu kommer samtliga matcher att sändas på SportExpressen Play (sportexpressenplay.se), plus att matcher också kommer att visas på Expressen Premium och hos flera av Sveriges starkaste lokalmedievarumärken.

– För oss har det varit viktigt att hitta en partner som överensstämmer med våra värderingar som jämställdhet och en hållbar utveckling av SSL. Det krävs långsiktighet och seriositet för att nå framgång. Exakt det har vi hittat i och med detta avtal, förklarar SSL:s ordförande Krister Kalte.

– Vi vill skapa en starkare upplevelse både för att attrahera nya partners och för att nå ut till en ny publik. Expressen, Bonniers lokala mediehus och NTM har visat att de har en tydlig vilja och förutsättningar att möta våra ambitioner. Den nya lösningen stämmer väl överens med våra planer att växa både sportsligt och kommersiellt, säger SSL:s vd Jörgen Lindgren.

Flera av de starkaste klubbarna är kopplade till lokala varumärken inom koncernerna, exempelvis Sirius och Storvreta till UNT som ingår i NTM-koncernen.

– Det här är otroligt kul, och en mycket viktig pusselbit i vårt arbete med att bygga en stark relation med våra läsare över längre tid, säger Lina Hedenström VD på NTM..

Pär Andersson, sportchef på Expressen, om satsningen: – Innebandypubliken är väldigt kunnig och vi ska göra allt för att vinna deras förtroende genom de livesända matcherna och vår journalistik runt SSL.

Ellen Rasmussen i Malmö, utsedd till årets spelare: – Det är ju väldigt glädjande nyheter. Expressen är ju en sån stor tidning och kanal så det här kan ju inte bli mycket bättre.

Rättighetsagenturen Spring Media har företrätt Svenska Superligan i förhandlingarna. Spring Media har sedan tidigare samarbetat med NTM, Expressen och Bonniers lokala varumärken, bland annat vid förvärvet av bandy-VM och Elitettan.

– Nu får SSL en långsiktig partner som når ut starkt både lokalt och nationellt. Vi är glada att kunna fortsätta jobba tillsammans med alla inblandade parter för att utveckla SSL, säger Hans Svelander på Spring Media.

Webmaster Pixbo Wallenstam
VÅRA PARTNERS