12 Apr 2 matcher

Pressmeddelande: Jon Hedlund förlänger med Pixbo Wallenstam

15 mars 2018 20:00
SSL Herr

En stabil sista utpost är en viktig pusselbit i ett lagbygge. Jon Hedlund har varit Pixbo Wallenstam trogen i åtta år, nu är det klart att det blir tio – minst, då han förlänger sitt kontrakt inför säsongen 2018/19.

Jon Hedlund kom till Pixbo Wallenstam från moderklubben Skoghall inför säsongen 2010/11, han har successivt utvecklats och anses nu av många vara en av SSL.s bästa målvakter.

– Jag förlänger för att jag trivs oerhört bra både i laget och föreningen och för att jag tror på de idéer som finns för framtiden. Organisatoriskt är det att utvecklas, exempelvis med ny arena och ny strategi för att öka publiksiffrorna. Sportsligt sammanfaller föreningens mål med mitt eget - att vinna SM-guld. Laget har ett stort driv att utvecklas och en stor vilja att nå bättre resultat, något som jag tycker att vi visat i år. Föreningen är välskött och professionell vilket låter oss spelare fokusera på innebandyn utan att behöva oroa sig över ekonomi eller annat som stör.

Debuten i landslaget skedde november 2012 och under VM-kvalet tidigare i år var Jon en av målvakterna. Målet kommande säsong är därför givna.

– Personligen vill jag fortsätta att utvecklas mot mitt mål med kontinuerligt landslagsspel. Det är VM i december och är man bra fram tills dess känns det absolut möjligt att ta sig in i truppen. Lagmässigt förväntar jag mig att vi är bättre än i år och att vi kommer att vara med och utmana om SM-guldet. Vi har ett par steg till att ta för att prestera stabilt på samma nivå som Falun och Storvreta och jag förväntar mig att vi tar minst ett av dem under nästa säsong.

Jonas Eliasson, huvudtränare, säger såhär om att Jon väljer att förlänga.

– Han är en av världens bästa målvakter och sprider en trygghet till hela laget men sin följsamhet och stora vinnarskalle. Jon har fått vara med i landslaget under säsongen och jag hoppas inte det var sista gången vi såg honom där. Att han väljer att förlänga två år tycker jag känns väldigt bra. Han är en viktig bit i vår fortsatta satsning.

Även Kalevi Pessi, elitansvarig i föreningen är såklart nöjd när en spelare väljer att stanna.

– Pixbo Wallenstams herrlag är i början av en ny förändringsresa som skall befästa oss som ett topplag i SSL. Jon är oerhört viktig spelare i det nya lagbygget då han både på plan och utanför är naturlig ledare. Han bidrog mycket till att vi redan i år hamnade trea i serien med vårt unga lag. Bild: JonHedlund.jpg (fri att använda, © Idrottsfoto)

Fakta #1 Jon Hedlund. Född: 1991-05-12. Position: Målvakt. Moderklubb: Skoghalls IBK. Kom till Pixbo Wallenstam: 2010/11 (från Skoghall) Landskamper: 15A och 13 U19. Meriter: Guld U19-VM 2009, 4 SM-brons (2014, 2013, 2012 och 2011), Guld student-VM 2014.