21 Dec 2 matcher

Pressmeddelande: Årets Star Camp stipendiater är utsedda

10 april 2019 12:00
STAR CAMP

Från och med 2012 delar Pixbo Wallenstam Innebandy varje år ut Star Camp stipendier till två lovande ungdomsspelare, en tjej och en kille. Årets stipendier tillfaller Johanna Lundell 15 år och Simon Kvarnström, 14 år.

Simon Kvarnström spelar i Skövde IBF och är 14 år. Simon är en kille som älskar allt som har med innebandy att göra. Hans dröm och mål är att komma med i landslaget. Johanna Lundell spelar i föreningen Hofterup IBF och är 15 år. Johanna var fram till och med september 2016 en mycket talangfull back, som då olyckligtvis drog korsbandet under spel i en försäsongscup. Efter en lång rehabilitering med bakslag har Johanna nu växlat över och blivit målvakt med en utvecklingskurva som har gått spikrakt uppåt.

– Star Camp stipendiet delas ut till unga spelare som brinner för sin idrott. Det räcker emellertid inte med att vara duktig på innebandyplan för att bli stipendiat utan man måste också vara en god lagspelare och bra kamrat vid sidan av planen, säger styrelsens elitansvariga Kalevi Pessi.

Det har varit ett stort antal nomineringar i år. Det finns många starka kandidater bland de nominerade. Pixbo Wallenstam Innebandys styrelse har slutligen utsett årets stipendiater.

– Johanna Lundell och Simon Kvarnström uppfyller kriterierna mycket väl och är två mycket lovande innebandyspelare och samtidigt glädjespridare och goda lagkamrater, säger Kalevi Pessi.

Johanna Lundell spelar i föreningen Hofterup IBF och är 15 år. Johanna var fram till och med september 2016 en mycket talangfull back, som då olyckligtvis drog korsbandet under spel i en försäsongscup. Efter en lång rehabilitering med bakslag fick Johanna prova på att stå i mål i september 2018. Hon gick in för sin uppgift på största allvar och vid varje träningstillfälle har hon hundra procent fokus och vill ständigt ha återkoppling. Hennes utvecklingskurva har gått spikrakt uppåt. Johanna har ett fantastiskt rörelsemönster, styrka, smidighet, snabba reflexer, är orädd, pratar bra och styr spelet från sin position. Som person är Johanna glad, positiv, peppande och ödmjuk - pratar lika bra med alla lagkamrater som med vuxna, tränare och domare.

Simon Kvarnström spelar i Skövde IBF och är 14 år. Simon är en kille som älskar allt som har med innebandy att göra. Hans dröm och mål är att komma med i landslaget, och bli bäst! Simon är en träningsflitig kille med en grymt utvecklad spelförståelse för sin ålder. Förutom att spela i sitt eget lag, tränar Simon även med äldre killar i föreningen, vilket har utvecklat honom som ledare både på och utanför planen. Simon är duktig på att pusha och stötta sina egna lagkamrater.

Stipendiet innebär bland annat en plats på årets Star Camp-läger och tillfälle att träna med Pixbo Wallenstams SSL-lag.

Kalevi Pessi anser att det är oerhört viktigt att lyfta fram talangerna inom innebandyn.

– Det finns många fantastiska unga talanger inom innebandyn och det är viktigt att vi ger dem uppmuntran och utmaningar för fortsatt utveckling inom sin idrott. Pixbo Wallenstam har därför instiftat Star Camp stipendiet för att uppmärksamma just unga talanger som också är bra lagkamrater.