12 Apr 2 matcher
27 Apr 2 matcher

Pressmeddelande: Per Tjusberg går in i en ny spännande roll

21 maj 2019 10:00

Per Tjusberg har varit huvudtränare för Pixbo Wallenstams damlag i SSL de senaste två åren och innan det blev det två år som huvudtränare för SSL herr. Han har genom dessa uppdrag lärt känna klubben och spelarna väl och går nästa säsong in i en ny roll som ansvarig för föreningens spelar- och taktikutveckling. Detta uppdrag innefattar både SSL dam och SSL herr samt föreningens talanggrupper.

Pixbo Wallenstam Innebandy har en tydlig strategi som innebär att föreningen skall utveckla spelare och lag till att uppnå den absoluta toppen.

Föreningens målsättning är att vara ett stadigt topp-fyra-lag i Sverige på seniorsidan, vilket innebär minst SM-semifinal varje säsong.

Vidare vill Pixbo Wallenstam Innebandy ge bästa möjliga miljö för spelare att nå såväl A- som U19-landslag. För några år sedan infördes talanggrupper på damsidan som har gett mycket goda resultat. Merparten av tjejerna som har ingått i denna grupp har nått både U19-landslaget och SSL. Förra året infördes samma sak på killsidan, där nu flera spelare tagit steget upp till SSL och två av dem vann silver i U19-VM i början av denna månad.

Inför kommande säsong gör klubben ännu en storsatsning genom att en signa en av Sveriges absolut skickligaste tränare, Per Tjusberg. Per ska fullt ut arbeta med att utveckla spelare och den taktiska förmågan hos lagen.

– Jag är mycket nöjd och det är en stor ära att få kliva in i denna roll. Uppgiften kommer förhoppningsvis att passa mig väldigt bra då jag kommer att få mer tid att grotta ner mig i detaljer och att lösa problem för både lag och individer. Jag vill verkligen tacka föreningen som ger mig detta förtroende och som skapat möjligheterna för denna tjänst, säger Per Tjusberg.

Kalevi Pessi, elitansvarig i föreningen, ser Per Tjusbergs nya roll som oerhört viktig för Pixbo Wallenstams väg mot den absoluta toppen både för SSL dam och herr.

– Per är som klippt och skuren för rollen som spelar- och taktikutvecklare. Han besitter en enorm kunskap och brinner för att utveckla individer och lagens förmåga att agera taktiskt smart och effektivt. Det finns ingen annan i Sverige eller världen som vi vill ha i den här rollen än Per. Vi är oerhört glada över att vi nu kan göra denna satsning tillsammans med Per Tjusberg, säger Kalevi Pessi.

Bild: Idrottsfoto, fri att använda